Egy pohár víz

Egy pohár víz

Tomi kilenc éves, harmadik osztályos kisfiú. Csütörtök dél van, az iskola ebédlője zsúfolásig tele. Tomi a héten már negyedszerre borítja ki a vizet az asztalnál. Tomi tanáraként negyedik nap töröljük fel a vizet az asztaláról, a földről. Mivel szeretjük Tomit és jó pedagógusok vagyunk, nem az az első gondolatunk, hogy a büdös kölyök direkt csinálja, hogy minket szivasson vagy hogy felhívja magára a figyelmet. Még csak fel sem merül bennünk, hogy ügyetlen, hogy béna, hogy kétbalkezes. Talán eszünkbe jut, hogy helyette megkérdezzük Tomit, mi történt, miért csinálta.

Talán érkezik is válasz: – Tanárnéni kérem, nem láttam jól a poharat.

Eddig a történet. Mert Tomi kilenc éves, nem tudja megfogalmazni pontosan, hogyan nem látta azt a poharat, mit is jelent pontosan, hogy nem látta jól.

Ha Tomi el tudná mondani pontosabban, miért van ez, talán ezt mondaná:

  • – Nem láttam jól a pohár részleteit, túl kicsi. A csökkent látásélesség a probléma. Ha Tomi eljut egy szemészhez és megfelelő szemüveget kap, megoldódhat a probléma. 

Talán ezt mondja:

  • – Nem láttam, mert a látómezőm azon részén van, ahol nem látok/nem látok olyan jól. A látómező károsodása miatt fontos, hogy a Tomi látóterének azon részén legyen a pohár, ahol a legjobban látja, illetve meg kell tanítani őt arra, hogy fejének fordításával pásztázza végig a környezetét. 

De lehet, hogy ezt fogja mondani:

  • – Nem láttam elég jól a poharat, mert kevéssé kontrasztos. A csökkent kontrasztérzékenység miatt Tominak szüksége lenne a kontraszt növelésére, például átlátszó üvegpohár helyett használhassa a saját, élénk színű poharát egy egyszínű terítőn vagy tálcán.

Vagy valami ilyesmit:

  • – Nem láttam a poharat, mert túl sok dolog volt az asztalon. A szimultánagnózia azt jelenti, hogy a személy nem képes 2-3 dolognál többet érzékelni egy zsúfolt vizuális környezetben. Ha csökkentjük az asztalon lévő dolgok mennyiségét,  jobban láthatóvá tehetjük a poharat.

Vagy Tomi ezt válaszolná:

  • – Nem láttam a poharat, mert épp sétáltam az asztal felé, ezért nem tudtam jól megállapítani, hol is van. Ebben az esetben Tomi magasabb rendű vizuális funkcióinak sérültek, a problémát a diszkinetopszia, vagyis a mozgás és a vizuális információk összehangolásának zavara okozza. 

De akár ezt is mondhatná:

  • – Nem láttam a poharat, mert nehézséget jelent a hétköznapi tárgyak felismerése is. Tomi magasabb rendű vizuális feldolgozása sérült, a tárgyak alakját, a formákat nem tudja értelmezni. Külön jelöléssel kell ellátni a poharat, hogy képes legyen megkülönböztetni azt a kancsótól.

Sokféle látási vagy vizuális probléma okozhatja ugyanazt a tünetet, például hogy valaki kiborít egy pohár vizet.

Ugyanakkor ahhoz, hogy segíteni tudjunk, különböző megoldási stratégiákat, megközelítéseket kell alkalmaznunk, ehhez pedig meg kell ismernünk a probléma okát.

Ehhez a megismeréshez szeretnénk segítséget nyújtani ennek a honlapnak a létrehozásával. Időnk és energiánk függvényében igyekszünk újabb blogbejegyzésekben megosztani a CVI-hoz kapcsolódó szakmai tartalmakat, fordításokat, blog és videóajánlókat.

Tartsatok velünk!

Leave a comment