Iránytű szülőknek

Olvasd végig a következő kérdéseket, és válaszolj rájuk egy ötös skálából választva (soha, nagyon ritkán, néha, gyakran, mindig):

Problémát okoz gyermekednek lemenni a lépcsőn?

Nehezen vesz észre gyorsan mozgó dolgokat, pl. egy kisállatot?

Nehezen vesz észre olyan dolgokat, amiket a távolban mutatsz neki?

Nehezen talál meg egy adott ruhadarabot egy kupac ruha között/egy adott játékot egy játékoskosárban?

A szavak másolása és a rajzolás nehéz és időigényes feladat számára?

Amennyiben az öt kérdésből legalább háromra ‘gyakran’ vagy ‘mindig’ választ adtál, úgy erős a gyanú, hogy gyermekednek agyi eredetű látássérülése, vizuális feldolgozási zavara van.

Nagyon fontos, hogy bármikor is felmerül, hogy gyermeked látásával probléma lehet, elsődleges fontosságú a szemorvosi vizsgálat. A szemész felméri a gyermek szemének állapotát, az esetleges betegségeit, szemüveget ír fel a töréshibák javítására. Egy rutin szemészeti vizsgálat során a szemész azonban nem vizsgálja az agyi feldolgozás működését, annak épségét.

Mi történik akkor, ha a szemészorvos szerint a gyermek szeme teljesen ép, Benned, mint szülőben mégis felmerül, hogy problémák vannak a látásával?

A legfontosabb kérdés, amit ilyenkor fel kell tennünk:

CVI, vagyis agyi eredetű látássérülés áll-e a háttérben?

A CVI diagnosztizálása összetett folyamat, nincs rá speciális műszeres vizsgálat. Az általánosan használt képalkotó eljárások (CT, MR) mutathatnak ugyan eltérést, de nem minden esetben van összefüggés a látható tünetek és a neurológiai leletek között. Ugyanígy a hagyományos szemészeti szűrővizsgálatok sem alkalmasak az agyi eredetű vizuális feldolgozási zavar diagnosztizálására.

Hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, a CVI tünetei gyakran megegyeznek más, már jobban ismert kórképek, például a hiperaktivitás, a figyelemzavar, az autizmus, az értelmi sérülés tüneteivel.

Hová fordulhatsz segítségért?

  • Gyermeked furcsa vizuális tüneteket mutat a hétköznapokban,
  • szemészeti lelete negatív, vagy nem indokolja a tüneteit,
  • sokféle diagnózist próbáltak már ráhúzni, mégsem találjátok a problémák okát?
  • Gyermeked gyengénlátó diagnózissal rendelkezik,
  • szemüveget visel, szemészeti problémája van,
  • mégis tapasztalsz olyan tüneteket, amiket nem indokol a látásélessége?
  • Gyermeked fejlődésmenetében súlyosan akadályozott,
  • tanulásban, értelmileg akadályozott, vagy mozgássérüléssel él,
  • rendszeres gyógypedagógiai fejlesztésben részesül,
  • beszéddel nem kommunikál, de látássérülése megnehezíti az augmentatív vagy alternatív kommunikációt?

Gondolkodjunk együtt a fejlesztési lehetőségeken!