Látásfejlesztés

A gyermekkori látásfejlődés rendkívül fontos, hiszen a látás a tanulás és az élet számos területén alapvető fontosságú. Azonban a látásfejlődés folyamata bonyolult és összetett, és számos tényező határozza meg, hogy a gyermekünk látása hogyan alakul.

A látásfejlődés kezdete már az élet első hetében megkezdődik. Az újszülött babák általában csak életkoruk 1-2 hónapjában kezdenek el fókuszálni és követni tárgyakat szemükkel. Ezután a látás fejlődése folyamatosan zajlik, és az első években a látórendszerünk számos területe finomodik és fejlődik.

kisgyermek látásfejlesztése kontrasztos ábrával

A látás agyi feldolgozási zavaraival küzdő gyermekek sokfélék, megsegítésük és fejlesztésük ezért egyénre szabott, minden gyermeknél a felmérés eredménye alapján alakul. A lehetőségek érzékeltetésére következzék néhány alapvető módszer, amelyek közül válogatjuk ki a megfelelőt és alakítjuk ki az adott gyermek számára szükséges eszköztárat. 

Kérdéseid vannak gyermeked látásával, a látásfejlesztéssel kapcsolatban? Ha szeretnéd gyógypedagógus segítségét igénybe venni, keress bennünket ELÉRHETŐSÉGEINKEN!

A látásstimulálás a minimális vizuális megnyilvánulást mutató gyermekek esetében a vizuális figyelem felkeltését jelenti. Ezt eleinte sötét környezetben, fénnyel és fényes, megvilágított speciális eszközökkel (ún. sötét szoba (dark room) módszer, a light box, az UV fénnyel működő speciális láda és számtalan egyszerű, akár kézzel készített foszforeszkáló, fényt visszaverő, fénnyel működő eszköz) végezzük. A folyamat célja a fixáció kialakítása. 

Vizuális funkciók fejlesztése: kisebb és alacsonyabb fejlettségi szinten álló gyermekeknél a látásfejlesztés a fixáció, tekintet váltás, szemmel követés, majd lokalizálás, pásztázás  készségeinek fejlesztését jelenti. A folyamat későbbi szakaszában, vagy olyan gyerekeknél, akiknél ezek a készségek már indulásnál megvannak, az értő látás fejlesztése: képek felismerése, formák egyeztetése, alak-háttér megkülönböztetése, hasonlóságok és eltérések megfigyelése, vizuális emlékezet fejlesztése, stb. Olvasni tanuló és tudó gyermekeknél betűk felismerése, sor tartása, nagyítás alkalmazása, felolvasó program használatának tanítása. 

Környezet adaptálása: mind nagyobb térben (ismerős és ismeretlen helyszínek), mind a kis térben (pl. íróasztal, feladatlap, szöveg) zsúfoltság mentes, a feldolgozási zavarral terhelt  idegrendszer számára is érthető, elkülöníthető, értelmezhető környezet kialakítása – pl. jelölések, felületek színnel elkülönítése, kisebb egységekre tagolás, kiemelés, stb.)

Környezet felkészítése: A gyermek fejlesztése és felkészíte mellett a gyógypedagógus feladata lehet a környezet számára egyértelmű javaslatok, útmutatások kidolgozása, amelyek a gyermek minél eredményesebb működésének feltételeit biztosíthatják.

Összefoglalva az agyi eredetű látássérüléssel élő gyermekek számára is a látásfejlesztési lehetőségek széles skálája áll rendelkezésre, melyek gyorsíthatják és pozitív irányba befolyásolhatják a gyermekkori látásfejlődést.