Szakembereknek

“Ha láttál már egy CVI-os gyereket, az annyit jelent, hogy már láttál EGY CVI-os gyereket.”

Dutton

Magyarországon a 2000-es évek óta egyre nagyobb figyelem fordul a gyógypedagógiai szakirodalomban és a gyógypedagógiai vizsgálat és fejlesztés gyakorlatában  a látássérülés addig kevésbé ismert típusára, amikor nem a vizuális inger érzékelése, hanem az agyi feldolgozása sérült.

Ez a probléma egészen más tünetekkel jár, mint a szem betegségéből eredő látássérülések. A  jelenség gyakoriságának növekedése összefügg a kissúlyú, éretlen koraszülöttek és a súlyos agysérülést szenvedett, vagy fejlődési rendellenességgel született gyermekek számának növekedésével.

Az USA-ban dolgozó és publikáló szerzők kutatási adatok alapján évekkel ezelőtt 50 % fölé becsülték az agysérülés okán látássérült gyerekek arányát a látássérült gyerekek között (pl. Lueck-Dutton, 2015). 

Míg a szem sérült működése leginkább alacsony látásélességgel, színlátási zavarokkal, csökkent kontrasztérzékenységgel és/vagy a látótér szűkületével, vagy a látótérben keletkező foltokkal jellemezhető, az agyi feldolgozás zavara egészen más problémákat okoz.

Ilyen problémák lehetek:

  • a fixáció hiánya vagy rövidsége
  • a gyenge és hullámzó vizuális figyelem
  • a zsúfoltan elhelyezkedő ingerek kezelésének nehézsége kis (pl. olvasás) és nagy térben (pl. közlekedés).   

Ennek megfelelően a hagyományos látássérült gyermekekre kidolgozott és alkalmazott gyógypedagógiai diagnosztika és terápia nem alkalmas az agyi feldolgozási zavaros gyerekek megsegítésére. 

Nyugat-Európa egyes országai, Belgium, Hollandia, Skócia, Olaszország, valamint az Amerikai Egyesült Államokban 10-15 éve komoly kutatási területté fejlődött a CVI, mint összetett tünetegyüttes vizsgálata.

A külföldi jó gyakorlatok vizsgálata során egyértelművé vált, hogy a kórkép pontos feltérképezése, a vizsgálati és terápiás protokollok kidologzása csakis multidiszciplináris megközelítésben képzelhető el. A diagnosztikai folyamatokban szemész, neurológus, neuropszichológus és a gyógypedagógus szoros együttműködése szükséges, ahogy a terápiás folyamatok is több szakterület bevonásával lehetnek hatékonyak.

Célkitűzésünk a látás agyi feldolgozási zavaraival, vagyis a CVI-al kapcsolatos magyar nyelvű információs bázis és specifikus diagnosztikai és terápiás központ létrehozása. Ezzel együtt reméljük, hogy Magyarországon is megindul egy széles körű szakmai együttműködés szemészek, neurológusok, gyógypedagósok és más szakterületek képviselői között.